سایت اختصاصی دکتر بابک قالیباف
    فوق تخصص ریه کودکان

تست های آلرژی

تست هاي تنفسی فیزیوتراپی

برونکوسکوپی

تجویز داروی استنشاقی

تغذیه کودکان  پیش دبستانی (3-5 سالگی):
بعد از دو سالگي با آهسته شدن رشد، اشتهاي كودك هم كاهش مي يابد. بنابراين با توجه به روند رشد كودك تقاضا براي دريافت غذا نيز تغيير مي كند. هر چند ميزان دريافت انرژي از يك غذا تا غذاي ديگر متفاوت است اما كل غذاي دريافتي روزانه كودك ثابت است. انرژی مورد نیاز روزانه پسران 2-1 سال 1046 کیلو کالری و دختران در همین گروه سنی 992 کیلو کالری است. همچنین انرژی موردنیاز روزانه پسران و دختران 8-3 سال به ترتیب 1742 و 1642 کیلوکالری است.

برنامه غذايي كودك :
براي تامين تمامي مواد مغذي مورد نياز كودك، برنامه غذايي بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه هاي غذايي باشد.
گروه هاي غذايي عبارتنداز:
1- گروه نان و غلات مانند نان، برنج و ماكاروني كه تامين كننده انرژي مورد نياز كودك است و سهم بيشتري از غذاي كودك را تشكيل مي دهد.
2- گروه ميوه ها و سبزي ها مانند سيب، پرتقال، هويج و گوجه فرنگي و ساير انواع سبزي ها و ميوه ها كه تامين كننده املاح و ويتامين ها است.
3- گروه شير و لبنيات مانند شير، ماست، پنير، دوغ و بستني كه تامين كننده پروتئين، كلسيم و فسفر است.
4- گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها مانند گوشت قرمز، ماهي، مرغ، تخم مرغ، عدس و ساير انواع حبوبات، مغز گردو و بادام كه تامين كننده پروتئين مورد نياز كودك است.

انرژي:
كودك براي رشد، بازي و ساير فعاليت هاي فيزيكي، مقابله در برابر بيماري هاي عفوني نياز به انرژي دارد كه بــا مصــــرف مواد قندي، نشاسته اي (نان، برنج و ...) و چربي ها (كره و روغن) مي توان آن را تامين نمود.كودكاني كه عادت به بازي و فعاليت زياد دارند، نيازشان به انرژي بيش از كودكاني است كه تحرك كمتري دارند. همچنين كودك پس از بيماري براي جبران وزن از دست رفته نياز به انرژي بيشتري دارد.

پروتئين:
كــودك در حـــال رشد است و براي ساخت و نگهداري ماهيچه ها، استخوان ها و ساير بافت هاي بدن و مقاومت در برابر عوامل بيماريزا نياز به پروتئين دارد كه با مصرف منابع پروتئين حيواني ( گوشت قرمز و سفيد، شير، ماست، پنير و تخم مرغ ) و يا پروتئين هاي گياهي ( حبوبات و غلات ) نياز شان برآورده می شود .

ويتامين ها و املاح :
كودك در اين سنين جهت حفظ سلامتي و افزايش مقاومت در برابر عفونت ها نياز به ويتامين ها و املاح مختلف دارد و با مصرف روزانه منابع غذايي حاوي آن ها مي تواند نيازهاي خود را تامين كند مانند ويتامين A (كه در مواد غذايي مانند كره، جگر، ميوه هايي مثل زردآلو، طالبي، هلو، سبــزي هاي سبــز و زرد مانـنـد هويج، كدو حلوايي، اسفناج و جعفري وجود دارد)، ويتامين C (از مهم ترين منابع ويتامين C مي توان به مواد غذايي نظير مركبات، گوجه فرنگي، جعفري و كلم اشاره نمود). كلسيم وفسفر درغذاهايي مانند شير، ماست، پنير و بستني وجوددارد. ويتامين D از طريق قراردادن كودك به طور روزانه 10 دقيقه در برابر نور مستقيم خورشيد تامين مي شود و از منابع غذايي خوب آهن مي توان انواع گوشت قرمز و سفيد، انواع حبوبات مانند لوبيا، عدس و سبزي ها مانند اسفناج و جعفري را نام برد.
در جدول زير تعداد واحد يا سهم مورد نياز روزانه از هريك از گروه هاي غذايي اصلي براي كودكان 1 تا 5 سال نشان داده شده است.


راهنماي برنامه غذايي روزانه و تعداد سهم غذاي كودكان

گروه هاي غذايي

2-1 سال
(تعداد سهم روزانه)

3-2 سال
(تعداد سهم روزانه)

5-3 سال
(تعداد سهم روزانه)

نان و غلات

4

6

6

شير ولبنيات

2

3-2

3-2

گوشت، حبوبات،
تخم مرغ و مغزها

1

2

2

سبزي ها

1

2

3-2

ميوه ها

1

1

2

 

تعداد وعده هاي غذايي :
كودك بايد در روز حداقل 5 وعده غذا شامل سه وعده اصلي و دو ميان وعده بخورد. صبحانه كودك مهم ترين وعده غذايي او است و مصرف آن موجب يادگيري بهتر و دقت بيشتر او مي گردد. برنامه غذايي كودك را بايد طوري تنظيم نمود كه صبحانه را با ساير افراد خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن در او ايجاد شود.

ميان وعده :
ميان وعده غذاي مختصري است كه بين دو وعده اصلي به كودك داده مي شود. از آن جايي كه معده كودك كوچك است ولي نياز او به انرژي زياد مي باشد، با خوردن سه وعده اصلي غذا نيازهايش تامين نمي گردد. بايد به ياد داشت كه ميان وعده تنها سهم كوچكي در تامين نيازهاي غذايي كودك دارد و هيچ گاه جاي وعده اصلي را نخواهد گرفت. بنابراين ميان وعده ها بايد بين وعده اصلي به كودك داده شود به طوري كه 3-2 ساعت با وعده اصلي غذايي فاصله داشته باشد.
ميان وعده هايي مانند شير پاستوريزه يا جوشيده، نان و پنير، خرما، بيسكويت، ميوه و خشكبار مانند بادام، گردو، كشمش، توت خشك و ... جهت تغذيه كودك مناسب مي باشند. از دادن تنقلاتي مانند پفك، يخمك، چيپس و .... كه ارزش تغذيه اي آن ها كم است بايد خودداري نمود زيرا خوردن اين مواد غذايي اشتهاي كودك را كم كرده و باعث مي شود تا نتواند غذاي اصلي را بخورد.

نكات مهم رفتاري در تغذيه كودك :
- كودك بايد در زمان خوردن در وضعيت راحتي قرار گيرد و غذا نزديك او باشد تا كودك بتواند به راحتي بدون اين كه تحت فشار قرار گيرد، غذا بخورد.
- بشقاب و لوازم غذا خوردن بايد از جنس نشكن باشد. زيرا در صورت شكستن ظرف كودك ممكن است احساس ياس كند يا والدين عصباني شوند.
- رنگ مواد غذايي در اشتهاي كودك و علاقه او به غذا تاثير مي گذارد. خوردن غذاهايي با رنگ هاي سبز، نارنجي و زرد براي او جالب است. به عنوان مثال مي توان از سبزي هاي برگ سبز و يا هويج و گوجه فرنگي استفاده كرد.
- آب ميوه طبيعي بهتر از نوع صنعتي است چون به آب ميوه صنعتي مواد قندي، رنگ وماده معطر اضافه شده است.
- غذا خوردن در يك ساعت معين سبب تحريك اشتهاي كودك مي شود.
- خستگي كودك مهمترين عامل از بين بردن اشهاي اوست. بهتر است بعد از استراحت به كودك غذا داده شود.
- دادن وقت كافي به كودك براي صرف غذا بسيار مهم است بهتر است از شتاب و عجله در هنگام غذا خوردن پرهيز كرد.
- دادن غذاي يكنواخت و تكراري سبب بيزاري كودك مي شود. حتي اگر غذاي مورد علاقه كودك، پشت سرهم به او داده شود، كودك از خوردن آن خودداري مي كند.
- بايد كودك را با انواع غذاهاي مختلف آشنا كرد. بهتر است غذاي جديد را ابتدا يك فرد بزرگتر خانواده بخورد تا الگويي براي كودك باشد.
- بي تحركي، خواب ناكافي و بيماري كودك موجب بـي اشتـهايي و غــذا نخـــوردن كودك مي شود.

چند نكته مهم براي بهداشت غذاي كودك:
- قبل و بعد از تهيه غذا دست ها بايد شسته شوند.
- غذاها خوب پخته شوند. زيرا حرارت موجب از بين رفتن ميكروب هاي بيماري زا مي شود و خطر آلودگي احتمالي غذا در اثر حرارت از بين مي رود.
- غـذاي كـودك بايد براي هر وعده تازه تهيه شود و فاصله بين وقتي كه غذاي كودك پخته مي شود تا زماني كه به كــودك غــذا داده مي شود طولاني نباشد زيرا احتمال دارد ميكروب ها در غذا تكثير يابند.
- غذاهاي پخته به طور صحيح نگهداري شود. غذاهاي باقيمانده سريعا" خنك و در ظرف دربسته در داخل يخچال نگهداري شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


توجه : این سایت صرفا جهت آموزش والدین طراحی و به زبان ساده نگاشته شده و منبع یا مرجع علمی و یا درمانی نمی باشد.
گروه برنامه نويسي و طراحي وب مجتمع آموزشی دكتر هدايتي